A cotroci

 

Intersecţie în Drumul Taberei, Bucureşti. Pe un panou spre o „catedrală a consumului” în termenii lui Ritzer scrie „real,- COTORCENI”, indicând direcţia şi distanţa de 300 de metri. Să eliminăm suspiciunea unei glume a competiţiei şi asumăm să faptul că indicatorul a parcurs toate etapele de concepere, aprobare, fabricare, verificare, montare şi recepţie. Avem, instituţional vorbind, departament de marketing, un atelier sau o făbricuţă, ceva Direcţie de Semnalizare la Poliţie, probabil un Serviciu la Primărie şi, absolut sigur, o grămadă de incompetenţi. Sau dovada că „noi muncim, nu gândim”. Intenţia realizatorilor era, desigur, să scrie „Cotroceni”, vechi cartier al Bucureştilor al cărui nume provine de la „a cotroci”, „cei care „cotrocesc”, vechi regionalism care înseamnă „a cotrobăi”, „a scotoci”, „a scormoni” (sursa Dictando). Moderna variantă „cotorcenită” reprezintă, în contextul menţionat, lipsa preocupărilor pentru lucrul bine făcut şi credinţa că „merge şi aşa”. În fapt, au trecut de la momentul fotografiei mai multe luni, cine ştie câte de la montarea panoului…

 

cotorceni

 

Mai este un aspect pe care îl găsesc interesant. Locaţia respectivului hyper-ultra-para-mall nu este în cartierul Cotroceni. Cel mai probabil la o „furtună de creiere” s-a decis că asocierea cu viluţele „cotrobăitoare” este mai profitabilă decât cu „milităria” modernă şi prefabricată sau cu „taberele Vladimirescului”. Cele două cartiere fiind stânjenitoare şi degrabă limitatoare la profit, pleaşca de „palace” s-a poziţionat ideatic, dar incorect geografic, la umbra platanilor prezidenţiali şi a imaginii interbelice de frumoasă aducere aminte. Identitatea este însă fluidă şi se construieşte prin interacţiunea cu ceilalţi. Ne-o spune atât de frumos Cooley: „I imagine your mind, and especially what your mind thinks about my mind, and what your mind thinks about what my mind thinks about your mind” (sursa Bolender Initiatives). La nivel colectiv ne punem problema dacă suntem sau nu balcanici sau dacă unii au voie să fie romi sau doar ţigani. Probleme apar atunci când nu eşti capabil să-ţi joci rolul, când înţelesurile şi simbolurile identităţii te conduc spre mistificare şi contrafacere.

Fotografia a fost realizată de Eugen Glăvan. Informaţii Exif:
Place: Bucureşti, România
Date and time original image was generated: 2010:11:16 17:03:00
Camera model: FUJIFILM FinePix S5100
Exposure time, sec: 1/80
Aperture (F): 8,00
ISO speed rating: 100
Lens focal length, mm: 5,7
Scene capture type: Landscape
Sharpness: Normal
SoftWare: Digital Camera FinePix S5100 Ver1.00

Lasă un răspuns